Wszystko wskazuje na to, że za rok pomiędzy Węglińcem a Żaganiem pojadą pociągi Kolei Dolnośląskich. Województwa dolnośląskie i lubuskie planują bowiem zmiany w porozumieniu międzyregionalnym, a intencje obu samorządów okazują się zbieżne. Zachowane mają zostać bezpośrednie kursy do Zielonej Góry.
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o
postulowanej przez województwo dolnośląskie zmianie przewoźnika na trasie Zielona Góra – Żagań – Węgliniec – Zgorzelec – Goerlitz. Samorząd ocenia bowiem jakość świadczonych tam przez Polregio usług jako zbyt niską. Kursy są uruchamiane we współpracy z województwem lubuskim, które kontraktuje obsługę linii z operatorem.
UMWL: Sami zaproponowaliśmy nową organizację przewozów
Wszystko wskazuje na to, że regiony dojdą w tym zakresie do porozumienia. Jeśli tak się stanie, organizację połączeń przejmie Dolny Śląsk i najpewniej zleci przewozy własnej spółce Koleje Dolnośląskie. Polregio straciłoby wówczas kolejną linię na styku regionów za nieco ponad rok.
– Zaproponowaliśmy i zadeklarowaliśmy pismem z kwietnia tego roku powierzenie województwu dolnośląskiemu organizacji publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na linii komunikacyjnej Zielona Góra Główna – Żary/Żagań – Węgliniec – Zgorzelec – Goerlitz w okresie od 13 grudnia 2026 r. lub 12 grudnia 2027 r. do 14 grudnia 2030 r. – informuje Departament Infrastruktury Transportowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Wrocławski samorząd już wcześniej potwierdził chęć wprowadzenia zmian w pierwszym ze wskazanych terminów. Warunkiem stawianym przez UMWL ma być utrzymanie bezpośrednich relacji z i do Zielonej Góry.
Rola Polregio na Dolnym Śląsku systematycznie spada
Kolejne spotkanie przedstawicieli obu marszałków ma odbyć się jeszcze w tym miesiącu. Do wypracowania nowych warunków współpracy przy organizacji połączeń międzyregionalnych jest bardzo blisko. Wydaje się więc, że rola Polregio w województwie dolnośląskim znów zostanie zmniejszona.
Przypomnijmy, że w grudniu tego roku ogólnopolski przewoźnik przestanie obsługiwać odcinek Leszno (wielkopolskie) – Wschowa (lubuskie) – Głogów (dolnośląskie). Równocześnie radykalnie zmniejszy się też liczba oferowanych przez niego połączeń Wrocław – Poznań. Większość z nich zostanie zastąpiona kursami KD do Rawicza i Leszna, gdzie podróżni będą mogli przesiąść się do składów KW lub Polregio odjeżdżających w kierunku Poznania.